Friday, 17 October 2008

PaK PanDiR

1) Suatu hari pak pandir melalui satu lorong yang kecik semasa hendak pulang ke rumahnye. Entah macam mana di tengah perjalanannye tadi dia terjumpa seketul taik yang masih panas. Tapi dia tu masih ‘kompius’ sama ada bende yang dia jumpe tu adalah seketul taik atau tidak. Oleh kerana kemusykilan yang teramat sangat tu, pak pandir ambil keputusan untuk mengkaji sampel najis berkenaan.
Dia meneliti taik tersebut lalu dia berkata “Bentuk macam taik.” Lepas tu dia pegang pulak taik tu lalu dia berkata, “Lembik macam taik.” Lepas tu dia ambik sikit taik tu lalu dia hidu taik tu. Lepas tu dia berkata, “Bau macam taik.."Oleh kerana pak pandir ni masih ragu-ragu dengan taik tu lalu dia pun mengambil keputusa untuk menjilat sedikit taik tersebut.sebaik sahaja dia menjilat taik berkenaan dia pun menjerit"MEMANG SAH TAIK...NASID AKU TAK TERPIJAK!”


2) Pada suatu hari Pak Pandir membeli beberapa ekor ikan keli di pasar borong di pekan.apabila pulang kerumah dia menyuruh Mak Andih menyiang ikan tersebut. ketika sedang menyiang...Mak Andih: Oi bapaknya! Macam mana nak siang ikan ni? hidup lagi ni.Pak Pandir: Apa yang susahnya tu mak andih?Mak Andih: Nak ketuk kepala ikan sadis la pulak.Pak Pandir: Tu pun nak dikecohkan. Maknya rendam saja ikan tu dalam air, Kasi lemas ikan tu.sekejap lagi mampos la tu.

3) pada suatu hari, Pak Pandir keluar ke bandar bersama MakAndeh untuk membeli sebuah kereta. Anaknya tidak dibawa keranabimbang penjual kereta tidak mahu menjualkan kereta kepadanya keranadia sudah mempunyai anak."Isteriku Andeh, rasa-rasa orang tu mahu tak jual kereta padakita?" kata Pak Pandir."Kenapa abang tanya macam tu?" balas Mak Andeh."Yelah, manalah tahu, dia ingat saya tak mampu nak bayar sebab sayakena bagi awak dan anak kita makan...takut tak cukup duit..." jawabPak Pandir.Maka mereka pun tiba di tempat penjualan kereta..."Saya mahu beli yang ini" kata Pak Pandir sambil menuding jari kearah kereta Proton Waja berwarna silver.Setelah membayar wang pendahuluan, Pak Pandir memandu kereta itupulang. Dalam hati Pak Pandir sudah berkira-kira untuk menunjuk-nunjuk kereta itu di hadapan Pak Kadok. Tapi, tak sampai satu jam,Pak Pandir datang semula ke kedai kereta tadi dengan muka merahpadam."Apa ni Encik, jual kereta dah rosak!" si penjual kereta berasasangat hairan."Cuba Encik tengok lampu tepi ni, asal saya nak belok, tak pernah elok, asyik berkelip-kelip je!"penjual kereta PENING....
Pak Pandir nak masuk ke bandar utk membeli barang2 keperluan yang diingini oleh mak andih... Sesampainyer di perhentian... termangu-mangu pak pandir kerna terlupa utk bertanyakan pada mak andih tentang bas kesana... kebetulan lalu seorang polis menaiki motorsikal.. lalu ditahannya .. "Ya, pak cik.. bleh saya tolong?" "ya..ya.. pak cik nak ker bando... tapi tak tau plak basnya.. Anak boleh tolong ker" tanya pak pandir "ohhh..nak kebandar... senang ajer pakcik.. pak cik tunggu jer kat sini..sampai bas nombor 54 datang... pak cik naik la.. bas tu akan bawak pak cik ke bando... " "oooo bas nombor 54 ya.. ya..ya..tima kasih yer nak.. "..ujar pak pandir... maka berlalulah polis tadi... Pak pandir pun duduk la menunggu.. dan tunggu... Polis yang sama kebetulan lalu semula disitu... Agak kehairanan dia ..bila ternampak pak pandir tadi.masih ada disitu.. lalu menghampirinya... "Errrrr Pak Cik.. pak cik tak pegi lagi ka" tanya nya.. Dengan selamba Pak Pandir menjawab... . "Nak pegi la nie.. "... "... Eh... bas tu tak lalu lagi ker.. patutnyer dah lalu dah nie pak cik... "kata polis tu lagi.. "Belum lagi nak.. baru bas nombor 45.. kejap lagi bas nombor 46.. tak lama lagi sampai la yang nombor 54... . " jawab pak pandir...

4) Pada suatu hari,ada seorang yang kaya raya tapi buta teknologinamanya Pak Pandir, datang ke Kuala Lumpur. Ia berasal dari sebuah daerah yang sangat terpencil jauh di dalam hutan. Ia datang ke sebuah kedai handphone. "Saya mahu beli handphone yang paling baru,mahal dan canggih", katanya dengan nada sombong. "Ini encik, handphone yang encik inginkan...tapi wang encik cukup ke?", tanya pemilik kedai tidak yakin."Ini duit tiga ribu", jawab Pak Pandir. "Tapi handphonenya tak boleh hidup pun?" marah Pak Pandir. "Oh, encik perlu beli sim card ...baru boleh guna". "Saya beli sim cardnya" jawab Pak Pandir. Tak lama kemudian, urusan mereka pun selesai dan Pak Pandir kembali kekampungnya.Sesampai di kampung, handphonenya tak boleh digunakan, Pak Pandirrasa marah dan segera pergi ke Kuala Lumpur semula."Awak tipu saya ya!!!Handphone saya tak boleh buat panggilan!!!!!!!!!!" marah Pak Pandir. "Oooooo......mungkin tak ada signal encik". "Saya beli signalnya sekali. Kamu kalau jual handphone jangan lupa jual signalnya sekali"

1 comment:

PROJEK KELI KANVAS said...

Salam 1 Malaysia :)...nk tahu info sempoi dan best pasal ikan keli...mai singgah sini
http://kelipenang-aquamutiara.blogspot.com/